5 tips voor maximale productiviteit door topondernemers


Je start de werkdag vol optimisme, klaar om er alles uit te halen... maar na een paar uur slinkt je productiviteit zienderogen weg. Tegen het einde van de dag blijft er amper iets van over. Herken je dat gevoel? Dan ben je niet alleen. Het is tijd om even afstand te nemen en je gebrek aan productiviteit bij de basis aan te pakken.

Teamleader wil ondernemers helpen méér uit hun tijd te halen en hun doelen efficiënter te bereiken. Daarom organiseert het naar jaarlijkse traditie het event Work Smarter met als nieuw centraal thema: “Get Stuff Done”. Nationale en internationale experts delen er hun belangrijkste ondernemerstips. Wij spraken alvast met 5 van hen om te polsen hoe zij slim omgaan met productiviteit.

1. Verhoog de betrokkenheid van je werknemers - Hassan Al Hilou

Om écht meer met je onderneming gedaan te krijgen, mag je nooit op je lauweren rusten en genoegen nemen met de status quo. Klinkt best aannemelijk, maar hoe doe je dat dan? Het probleem is dat bedrijven verkeerd omgaan met verandering, omwille van de negatieve bijklank: verandering schrikt af. Hassan Al Hilou, de jongste ondernemer van ons land, pleit daarom om te focussen op evolutie: je wil de huidige situatie niet veranderen, maar verbéteren. Die krachtige mindset is volgens Hassan de essentie van een progressieve, vooruitstrevende onderneming.

Maar volgens hem is er meer: ondernemingen die met de sterkste wil van de wereld iets willen verbeteren, zullen daar nooit in slagen zonder de betrokkenheid van hun werknemers. Hij vergelijkt dit met klassieke adviesbureaus die vaak met sterke adviezen voor de dag komen, maar waar het in de executie van die ideeën bij de klant zelf vaak spaak loopt. Een tip die Hassan geeft: schrijf nieuwe ideeën op een A4-blad en laat de resterende 90% van het blad over aan je collega’s voor de invulling én de uitwerking. Gegarandeerd meer kans op succes omdat je hun betrokkenheid én creativiteit aanwakkert.

2.       Maak productiviteit besmettelijk - Jeroen De Wit

Over het belang van een goede bedrijfscultuur zijn er al ettelijke boekenkasten volgeschreven. Eén ding is zeker: een cultuur met ijverige werknemers rondom je werkt besmettelijk. Stimuleer die ingesteldheid bij collega's en dan springt iedereen automatisch op de kar.

Hoe verspreid je dan het productiviteitsvirus? Jeroen De Wit van Teamleader vult aan dat het een illusie is om 38 werkuren per week voortdurend in opperste concentratie te zijn. Dagelijks 8 uur voor je computer slijten, is een dooddoener om dingen gedaan te krijgen. Jeroen past daarom enkele productiviteitstips toe én waakt erover dat iedereen dit toepast. 

    - Werkt een werknemer liever ‘s avonds dan ‘s ochtends? Geef je team dan ook de vrijheid om de dag vroeger of later te starten.
    - Lunch ‘s middags samen met het team. Ontspanning brengt afwisseling in je dag.
    - Organiseer stand-up meetings en stimuleer medewerkers om ‘s middags te sporten.
    - Bied je werknemers een bedrijfsfiets aan. Beweging bevordert je jobvoldoening.
    - Introduceer een Guilt-day: laat werknemers één dag per week of maand werken aan een zelfgekozen project.

3.       Laat elke werknemer verplicht met je klanten omgaan - Jeff Gardner

Op het einde van de dag een lijst aan to-do’s afvinken geeft een voldaan gevoel. Ware productiviteit schuilt in je prioriteiten stellen: wie of wat doet er echt toe in je bedrijf en welke impact heb je daar op? Het is eenvoudig: zonder klanten, heeft je bedrijf geen bestaansrecht. Alles wat niet bijdraagt aan klanttevredenheid, is nutteloos.

Als bedrijf mag je dus nooit je klanten uit het oog verliezen. Customer Support Director bij Intercom, Jeff Gardner, stelt vast dat werknemers - en dan voornamelijk tussen verschillende teams en departementen - bitter weinig met elkaar communiceren om klanten écht centraal te stellen. Dat silo-denken doorbreek je volgens hem heel eenvoudig: om de prestaties van je werknemers te bevorderen, zorg je ervoor dat ze allemaal op regelmatige basis met klanten omgaan. Bij Intercom leidde deze ‘Customer Day’ tot een gigantische verbetering van hun productvisie en het design van hun product omdat medewerkers nieuwe inzichten en ideeën verworven om hun product te verbeteren.

4.       Omarm (enkel en alleen) gebruiksvriendelijke technologie - Vivianne Bendermacher

Niet iedereen bezit dezelfde digital savviness als de collega's die zonder moeite meerdere apps gebruiken om hun agenda te synchroniseren, software met elkaar te koppelen en geavanceerde analyses te maken. Het omarmen van technologie is nochtans dé ultieme sleutel tot productiviteit. Hoe zorg je ervoor dat technologie ieders beste vriend wordt?

De populaire Nederlandse technologie-experte en oprichtster van Techionista, Vivianne Bendermacher, raadt aan om je van in het begin te omringen met de juiste tools. Niet elke software is namelijk van nature gemakkelijk in gebruik. Ga niet over één nacht ijs tijdens je zoektocht. Kies enkel en alleen voor oplossingen die gebruiksvriendelijk en laagdrempelig zijn. Zodra je collega’s er mee weg zijn, is er geen sprake meer van twijfels of bezorgdheden.

5.       Breng ‘laser-focus’ in je team - Michael Humblet

Werknemers wringen zich doorheen de dag vaak in duizend-en-één bochten: een project hier, een afspraak daar, een deadline die nadert, … de to-do’s houden niet op. Je kan nooit alles uit je dag halen als je geen grote blokken kan inlassen met pure focustijd of ‘laser-focus’. Werknemers komen onmogelijk in een flow: zo geconcentreerd opgaan in een taak of project dat je elk besef van tijd verliest.

Het redmiddel volgens sales-expert Michael Humblet is om zoveel mogelijk degelijke expertise in één specifiek domein op te bouwen. Ondernemingen moeten afstappen van het idee om manusjes-van-alles aan te werven, want dat werkt niet.

Michael heeft het voornamelijk over de verantwoordelijkheden binnen een verkoopteam. Het verkoopproces is opgesplitst in talrijke stappen: prospectie, contactgegevens verzamelen, opvolging, een deal succesvol sluiten, ... Door die verantwoordelijkheden te verdelen kan elk individu zich toeleggen op een eigen expertisegebied. De rol van prospectie is daarbij heel belangrijk: wanneer iemand zich hier volledig op toelegt, werpt dat zijn vruchten af. Zelfs al ben je maar met twee in een onderneming, probeer de rollen te verdelen en elk je eigen expertise op te bouwen.

Bron: www.bloovi.nl