Verrassende Guerrilla Marketing


Tijdens de Dutch Design Week loopt Karel, een zelfstandig grafisch ontwerper, langs de presentaties van kunstenaars en ontwerpers. ‘Geweldig, al deze creatieve concepten’, denkt hij. ‘Maar gaan al deze getalenteerde creatievelingen hier straks ook echt hun brood mee verdienen?’ Pijnlijk issue eigenlijk, want Karel’s kwaliteiten als designer zijn super, maar zijn business skills… Hm, beduidend minder. 

Design Entrepreneur Dashboard
Peinzend loopt hij verder, als hij plotseling wordt aangesproken door een dame. Ze draagt een grappige pet met twee kleppen. Op de ene staat Entrepreneur en op de andere Designer. Ze stelt zich voor als Claudia en blijkt een coach te zijn die ontwerpers helpt om zakelijk te groeien. Of hij zijn business skills wil testen op haar ‘Design Entrepreneur Dashboard’.

Karel krijgt een kaart, die lijkt op het dashboard van een auto. Er staan ronde metertjes op met titels als: ‘income’, ‘creativity’, ‘focus’ en ‘brand position’, met telkens een schaalverdeling van 0 tot 100. De wijzertjes ontbreken nog. Die mag hij zelf invullen. Best leuk eigenlijk. Met een stift vult hij het dashboard in en binnen een minuut heeft hij een prachtig visueel overzicht van zijn ondernemerschap. Ze praten nog wat verder en maken een vervolgafspraak. Karel is onder de indruk. Claudia heeft hem verleid om zijn uitdagingen op zakelijk gebied met haar te delen. En dat invul-dashboard was super leuk! 

Show, don't tell.
Tja Karel, dit was nou typisch Guerrilla Marketing. Contact maken door mensen op een leuke manier te verrassen.
Maar hoe werkte dit nou? De ludieke pet viel op en het invul-dashboard gaf Claudia de kans om niet alleen te praten over haar expertise, maar om het vooral te laten ervaren. Een beleving in plaats van een verkooppraatje. 
En dat is precies waar het bij Guerrilla Marketing om gaat: Show, don’t tell.

Van Flashmob tot ansichtkaart
Guerrilla Marketing is er in alle soorten en maten. Misschien ken je al wat klassiekers: De Flashmob, een ingepakt gebouw, de trap met (echt werkende) pianotoetsen, … Het draait allemaal om positief verrassen, waardoor mensen roepen: ‘Wow! Wat is dít?’, ze fan worden en leuke acties doorsturen aan hun netwerk.

Guerrilla Marketing kan ook op kleine schaal worden ingezet. Je kunt bijvoorbeeld al flink scoren door je klanten aan het einde van het jaar een ludiek cadeautje te sturen. Ook een persoonlijk geschreven ansichtkaart kan opvallen. Het invul-dashboard van Claudia is in feite ook een relatief kleine actie.

 

Een paar Guerrilla Marketing voorbeelden

De Draaideurballerina
Een balletschool in New York plakte levensgrote foto’s van ballerina’s op de draaideuren in publieke gebouwen. Een slimme, sympatieke manier om op te vallen en een mooi voorbeeld van ‘show, don’t tell’. Filmpjes van zakenmannen in pak die een paar draaideur-rondjes maakten met de danseres scoorden online en maakten dat deze actie viral ging.

 

Inspirine
In plaats van een e-mail stuurde de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen haar leden een ‘Inspirinedoosje’ als uitnodiging voor een inspiratiesessie. Er kwamen meer aanmeldingen dan ooit. Een fysieke uitnodiging per post kan dus enorm scoren! En ook hier: de beleving zat al in het doosje, in de vorm van placebo inspiratie-tabletten met pepermuntsmaak. Op de bijsluiter stonden alle ins en outs van het event.


Miele Powerwash, een schuimparty op Lowlands
Een mooie Guerrilla Marketing actie (met een hoge belevingsfactor) kwam dit jaar van Miele. Op Lowlands not bene! Er stond een enorme wasmachie en een vrolijke MC nodigde de festivalgangers uit om via de ronde deur in de wastrommel te klimmen. Binnen bleek een swingende schuimparty aan de gang te zijn. Terwijl jij hier aan het bubbelen was werden je vieze kleren gewassen, gedroogd en je kreeg ze na afloop in keurige stapeltjes weer terug. Een geweldige verrassingsactie. Zeker voor Miele, dat bekend staat als degelijk (lees saai) merk. Hiermee mikken ze duidelijk op een jonge doelgroep. Afgaande op de vele positieve reacties op social media heeft Miele er veel nieuwe fans bij zijn ze goed geslaagd om hun ‘Powerwash’ onder de aandacht te brengen.

Bekijk hier de video: Filmpje Miele Powerwash

 

Guerrilla Marketing kun je inzetten voor verschillende doeleinden
1 - naamsbekendheid vergroten
2 - free publicity krijgen
3 - meer beleving brengen in je product of dienst
4 - fans en ambassadeurs creëeren
5 - gedragsverandering genereren
6 - een nieuw product onder de aandacht brengen
7 - mensen uitnodigen tot actie (website bezoeken, iets bestellen, ...)

Wat Guerrilla marketing een ondernemer oplevert
- geweldige contactmomenten met je doelgroep
- je verhoogt je gunfactor
- je komt sneller aan tafel bij prospects
- je bent on top of mind voor opdrachten
- je eigen marketing wordt leuk ipv een worsteling
- je veroorzaakt buzz rondom je merk

Hoe past Guerrilla Marketing binnen de rest van je marketing?
Een Guerrilla Marketing actie is een aanvulling op alle andere marketing / communicatie die je als bedrijf doet. De actie moet passen in een geïntegreerde campagne en staat daarmee niet op zichzelf. Alle marketing uitingen vullen elkaar als het goed is aan. Doe je bijvoorbeeld een actie op straat, dan moet er follow up zijn op je website en op social media waar je de bezoekers een aanbod doet of tot actie aanzet. Zo maak je de vertaalslag. Het gaat om de balans. Een Guerrilla marketing actie geeft beleving, emotie en entertainment. De feitelijke informatie over je product of dienst gaat via een ander medium. 

Waar begin je?
Met een goed idee, zou je zeggen. Is waar, maar er gaat eigenlijk nog iets aan vooraf. Een Guerrilla Marketing actie heeft vooral effect als deze past bij je merk, je merkwaarden, je doelgroep en de meerwaarde die jouw product of dienst biedt. Dit is wat mij betreft echt een voorwaarde voor het slagen van je actie.

Hoe bedenk je zelf een Guerrilla Marketing actie?
Bekijk voorbeelden op google of, beter nog, volg een training waar je leert hoe je je marketing een boost geeft. Schraap je lef bij elkaar, bedenk ideeën, vertel je verhaal op een leuke manier, wek emotie op, gebruik humor, taboe, liefde. Verras mensen, laat ze iets beleven. Laat de standaard middelen een keer los en schud de guerrilla in je wakker.

Als je als ondernemer je doelgroep wil bereiken heb je veel aan verrasende ideeën. Kan jouw marketing wel wat input gebruiken? Val je telkens terug op de standaard middelen en merk je dat dit te weinig resultaat oplevert?

Leer hoe Guerrilla Marketing voor jouw onderneming kan werken: frankpaats.nl 


Een vraag aan jou als ondernemer
Ik ga het onderwerp Guerrilla Marketing / ludieke ideeën uitgebreid behandelen in een serie van zes blogs. Heb je vragen over dit onderwerp? Welke onderdelen zou jij graag behandeld zien? 

Meld je aan bij Open Coffee en ga met mij in gesprek!

 

 

Auteur: Frank Paats
Website: frankpaats.nl
Frank is 
art director en ideeën-bedenker en gespecialiseerd in fantasievolle marketing.