Hersenspinsels van een start-up #4


Vorige week konden jullie al lezen dat de video van mede-organisatrice Olga Hoekstra werd gepubliceerd voor ons boekevent. Ook werkten we verder aan het opzetten van ons bedrijf. Niet helemaal in de juiste volgorde dus. En dat leidde tot zeer belangrijke beslissingen deze week…

Even terug naar die planning
‘Als we dit event over een paar maanden in de markt moeten zetten, is het tijd dat we zogezegd de koppen echt even bij elkaar steken en knopen doorhakken.’ Dat zeiden we begin vorige week tegen elkaar. We kregen een beetje koudwatervrees. Dat is op zich niet gek, want amper 10 weken voor de datum van ons event hebben we nog geen locatie en nog geen uitgedachte bedrijfsstrategie. Sterker nog, we hadden eigenlijk nog niet eens haarscherp voor ogen wat de dagindeling op 3 februari zou zijn. En dat maakte ons behoorlijk zenuwachtig. Opnieuw een stapje terug dus. Dit moest steen voor steen opgebouwd worden. We hadden een ijzersterk plan nodig.

‘Willen we het redden, dan moeten we ons echt committen.’
Zeiden we tegen elkaar. En tegen Olga. Dus een wekelijks contactmoment. Taken verdelen. Afspraken maken. Gek genoeg luchtte dat op. We hadden het gevoel opnieuw kapitein te zijn van ons schip, in plaats van stuurloos rond te dobberen. Vanaf nu hebben we iedere dinsdag een afspraak via Skype. Daarin bespreken we de resultaten van onze persoonlijke taken die we de week ervoor definiëren. En plannen we het huiswerk voor de week erna. Hiermee gaan we de goede kant op, maar toch moest er nog iets gedaan worden.

 ‘Als we dit een succes willen maken, moeten we deze beslissing nemen!’
De datum. Met onze nieuwe strategie wisten we direct dat 3 februari niet haalbaar was. Eigenlijk, nu we er wat meer over nadachten, hadden we die datum vooral gekozen, omdat wij zo snel mogelijk iets in de markt wilden zetten. We hadden te weinig aan onze doelgroep gedacht. Dus gooiden we het roer om en prikten een nieuwe datum: zaterdag 7 april. Het geeft ons meer tijd alles te organiseren. En in het voorjaar gaan mensen gemakkelijker de deur uit om een event te bezoeken. ‘Maar we hebben de datum al gecommuniceerd,’ bracht Heleen er nog tegenin. Een bezwaar waar ook Heleen zich gelukkig redelijk snel overheen kon zetten. Trots aan de kant en met de billen bloot. Kwetsbaar is het nieuwe stoer, lazen we laatst bij een collega-ondernemer. En dus geven wij eerlijk toe dat we het een beetje onderschat hadden en het overzicht even kwijt waren geraakt. Onze conclusie: beter een succesvol event in april, dan een overhaaste flop in februari.

En dus konden we weer ademhalen
We kregen meer vertrouwen nu we een duidelijkere planning hadden. Natuurlijk hielp het ook dat de sprekers, die al hadden toegezegd voor 3 februari, het geen probleem vonden dat we naar 7 april uitwijken. Sterker nog: ze zijn zo enthousiast, dat ze zichzelf om de beurt gaan voorstellen in een filmpje waarin ze vertellen wat ze op 7 april gaan toevoegen aan ons event. We gaan tweewekelijks een spreker aankondigen met zo’n filmpje, dus houd onze Facebook-pagina in de gaten! Wij zijn erg blij met deze sprekers en hopen dat onze doelgroep dat met ons eens is.

Onze onderneming krijgt steeds meer vorm
Nu we een aantal weken op weg zijn, zien we wel een steeds duidelijkere splitsing van activiteiten. Aan de ene kant hebben we de organisatie van ons boekevent met Olga Hoekstra. Aan de andere kant hebben we onze onderneming to be, want ook na het event willen Heleen en ik iets blijvends bieden in de boekenwereld: een netwerk van schrijvers, uitgevers, bloggers en andere boekgerelateerde mensen, zoals redacteuren, vormgevers en drukkers.

We hebben ons nieuwe logo gepresenteerd!
We zouden het door alle drukte bijna vergeten, maar we hebben de knoop doorgehakt voor ons nieuwe logo! We zijn echt heel erg benieuwd wat iedereen ervan vindt. Wij zijn er in ieder geval razend enthousiast over.

   

 

Dit wordt weer een enerverende week
Voor het event staan locatie, dagindeling en budget op de agenda. Voor ons eigen bedrijf komen we deze week weer samen om onze missie uit te werken en het bedrijfsplan op te stellen. Gelukkig doen we dit alles wel binnen een steeds concreter wordend kader! En worden we met raad en daad bijgestaan door andere ondernemers. Maar daarover volgende week meer.

 

 

Anneke Kleine Staarman komt uit Haarlem en is schrijfster van de roman De herkansing, die ze in eigen beheer heeft uitgegeven. Ze is momenteel bezig met haar tweede roman.

Heleen Engwerda komt uit Leeuwarden en heeft een eigen bedrijf, Hé Communicatie. Haar passie voor boeken uit zich niet alleen in haar werk, maar ook op haar boekenblog Boekenrupsjenooitgenoeg.  

Samen starten ze nu met Get inspired by books. Elke week doen ze een boekje open over hun ervaringen als start-up. Waar lopen ze tegenaan, welke fouten maken ze en wat moet er allemaal geregeld worden?