Hersenspinsels van een start-up #3


Vorige week konden jullie al lezen dat de datum geprikt was, maar dat we nog wachtten op antwoord van de locatie van onze voorkeur. Deze week is daar eindelijk het verlossende antwoord.

Hoe houden we de locatiekosten zo laag mogelijk?
We kregen in eerste instantie vrij snel antwoord van onze favoriete locatie… met een mooie prijslijst. Voor onze bezoekers moet het event niet te duur zijn. Maar we willen er zelf natuurlijk ook niet slechter van worden. Deze prijslijst was dus niet wat we verwacht hadden. Dus kwamen we met een spannende vraag: kan deze locatie ons niet sponsoren? Tenslotte richten wij ons met dit boekevent op schrijvers, lezers, bloggers en uitgevers. En dat is ook het publiek van deze locatie. We trokken de stoute schoenen aan en vroegen het gewoon: ‘Willen jullie ons event sponsoren door de ruimte aan ons beschikbaar te stellen?’

Ons geduld werd op de proef gesteld
De dame met wie we contact hadden, bleek alleen over de verhuur te gaan, niet over de sponsoring. Ons verzoek wordt daarom in het cultuuroverleg voorgelegd bij de juiste afdeling. Iedere dag checken we onze mail, maar niks. Uiteindelijk, na bijna twee weken, komt het verlossende antwoord: ze kunnen ons niet sponsoren. Niet het antwoord dat we willen ontvangen dus. Dat betekent dat we na ruim drie weken nog geen locatie hebben. Een flinke tegenvaller. Maar we laten ons niet uit het veld slaan. Olga (schrijfster en uitgeefster met een groot netwerk) heeft een aanbod gekregen van een locatie, en ze heeft ook contacten met andere locaties. Die gaan we nu aanspreken. En dus weer afwachten.

Ondertussen ging het geregel gewoon door
We plaatsten promotiefilmpjes waarin we ons voorstelden, afgewisseld met af en toe een bericht waarin we onze doelgroep vragen stelden. Vanaf het moment dat we ons idee voor het event in het leven hadden geroepen, kregen we veel aandacht. Er druppelden zelfs wat aanmeldingen binnen! Dit ging al lekker!

‘Willen jullie een blog schrijven?’
Deze vraag kregen we vervolgens van Eric Teppema, ondernemer achter o.a. opencoffee.nl en opencoffees.be. Meer specifiek: een blog over waar wij tegenaan lopen in de aanloop naar ons event. Ons geluk kon niet op: ons initiatief werd ook buiten de boekenwereld al opgemerkt. Maar er was ook een kleine kanttekening: Eric stelde ons vragen waar we zelf nog niet eens over nagedacht hadden. Dit was een eyeopener voor ons. Pakten we de dingen dan toch niet helemaal goed aan?

Wij maakten een klassieke fout
Hoe meer we met Eric spraken, hoe meer vragen er bij ons rezen: wat willen we na het boekevent bereiken met ‘Get inspired’? Welke doelgroep willen we precies bereiken? Hoe kunnen we een dagprogramma in elkaar zetten dat deze doelgroep ook aanspreekt? Zouden ze ervoor willen betalen? Zo ja, hoeveel? Het werd ons al snel duidelijk: we hadden dit plan niet helemaal goed doordacht. Of beter gezegd, we hadden wel een hoop ideeën, maar ze nog geen vorm gegeven. Kortom, wat in het leven was geroepen om onszelf wat meer bekendheid te geven, was zich in rap tempo aan het verspreiden. En wij zagen door de bomen het bos niet meer. We konden maar één ding doen: terug naar de basis.    

En dus maken we een bedrijfsplan
Gaan we nadenken over het verdienmodel, onze doelgroep en ons doel van Get inspired. We hebben besloten om van Get inspired toch een bedrijf te maken, omdat we het professioneel willen aanpakken. Dat betekent dat we binnenkort naar de Kamer van Koophandel moeten.  Maar eerst staat het uitwerken van onze bedrijfsstrategie deze week hoog op de agenda. Ook publiceren we deze week een video van onze eerste spreker op onze social media. Er gebeurt dus van alles, maar wellicht niet helemaal in de juiste volgorde! Nou ja, al doende leert men, toch?

 

 

Anneke Kleine Staarman komt uit Haarlem en is schrijfster van de roman De herkansing, die ze in eigen beheer heeft uitgegeven. Ze is momenteel bezig met haar tweede roman. 

Heleen Engwerda komt uit Leeuwarden en heeft een eigen bedrijf, Hé Communicatie. Haar passie voor boeken uit zich niet alleen in haar werk, maar ook op haar boekenblog Boekenrupsjenooitgenoeg. 

Samen starten ze nu met Get inspired by books. Elke week doen ze een boekje open over hun ervaringen als start-up. Waar lopen ze tegenaan, welke fouten maken ze en wat moet er allemaal geregeld worden?