Hersenspinsels van een start-up #5


Vorige week konden jullie al lezen dat we het logo voor ons netwerkbedrijf af hebben. Centraal stonden locatie, budget en dagindeling van ons event. Het werd steeds duidelijker dat we twee taken kregen: het opzetten van ons boekevent met Olga Hoekstra en het creëren van ons eigen bedrijf: Get inspired by books. Voldoende werk aan de winkel dus.

Onzekerheid hoort er ook bij
Wanneer ik in mijn vriendenkring laat vallen dat ik een bedrijf ben gestart tijdens mijn zwangerschapsverlof, reageren mensen meestal zo: ‘Toe maar, dat doe je er ook nog even bij! Twee kindjes thuis, een boek uitgegeven en een parttime baan op kantoor.’ Ik vind het natuurlijk erg fijn dat men blijkbaar zo veel vertrouwen in me heeft, maar achter mijn glimlach is dit de realiteit: ik lig ’s nachts te piekeren over hoe ik op tijd op mijn afspraak kan komen, hoe laat ik daarvoor moet vertrekken en wat ik precies moet meenemen. Zouden ze het erg vinden als ik mijn baby van 4 maanden meeneem? Ik verzin alvast wat excuses die ik kan gebruiken. Ik hoop van harte dat Arthur niet teveel spuugt na zijn flesje en dat hij daarna netjes gaat slapen.

Missie succesvol ondernemen
Zo vertrok ik afgelopen donderdag naar Lelystad. Voor een netwerkochtend, samen met Heleen, Eric en Edwin. Helaas liep alles even anders: ik arriveerde een half uur te laat dankzij files en heb Arthur de hele tijd moeten wiegen. En als klap op de vuurpijl vond Arthur het nodig om een deel van zijn flesje aan mijn kleding te doneren.

Gelukkig weerhield me dat er niet van om kennis uit te wisselen. En heel veel te leren. Want jeetje, een eigen onderneming opzetten doe je blijkbaar niet zomaar. Misschien herken je het volgende: tijdens gesprekken op een (borrel)avond krijg je ineens een geniaal idee. En het leukste is nog dat blijkbaar niemand anders dit idee heeft gehad, want het bestaat gewoon nog niet! In hallelujah-stemming ga je samen met je compagnon aan de slag. En dan kom je aan tafel met twee ‘echte’ ondernemers. Die dan allemaal vragen hebben. Waar je geen antwoord op hebt. Nou ja, dat is niet helemaal waar. We hebben gewoon nog niet zo veel antwoorden. Met andere woorden, er moet nog een hoop gedefinieerd worden. Potentieel is er, en ook wat voor een type dienstverlening het wordt. Maar voor wie en waarom is nog niet helemaal uitgedacht. Dus kregen we van Eric en Edwin wat huiswerk mee: ga daar nou eens goed over nadenken. Schrijf het op en deel het dan.  


Een doorbraak in ons event, eindelijk!
Samen met Heleen zat ik na de meeting aan een lunch in de kantine. Ik had echt het gevoel dat we weer een stapje dichterbij kwamen. In een paar weken tijd hadden we zaken concreet gemaakt en vaste contactmomenten met elkaar en met ons publiek. We planden onze afspraak bij de KvK. Ik geloof dat dat echt een mijlpaal is. Hoe dan ook, ik reed door de stortregen naar huis, gespannen om nog op tijd te zijn om mijn oudste op te halen. En toen we eindelijk thuis waren, kwam daar het verlossende woord: de locatie is rond! Ik deed een vreugdedansje en voelde me fantastisch. Hadden we vanochtend nog laten vallen dat we niks konden budgetteren zonder locatie, nu konden we ook dat stuk gaan uitwerken.

Ons boekevent vindt plaats op: 
Zaterdag 7 april in de bibliotheek van Rotterdam
Zo, daar staat het. Iedereen mag het nu weten. Nu zul je vragen, vanaf hoe laat? En wat kost het? Dat zijn nou precies weer van die dingen waar we deze week aan gaan werken. Grappig is dat ik me nu al heb voorgenomen dat me dit bij een volgend event nooit meer zal overkomen. Dan heb ik die informatie al voordat ik erover begin. Ik vind het moeilijk om de buitenwereld te laten zien dat ik ook maar een mens ben. Het is natuurlijk wel egostrelend als mensen altijd zo verwonderd vragen hoe je dat toch allemaal voor elkaar krijgt. Maar zo’n eerste keer ga je echt met de billen bloot. En o, wat leer je veel, als je je zo kwetsbaar opstelt. Daar kom ik nu wel achter.

 

Op naar de kaartverkoop!
En naar de dagindeling. Maar nu we langzaam aan onze sprekers bekendmaken, moet die URL er zijn om kaarten te kopen. Ook weer een van die dingen die ik straks anders zal doen… Maar voor het einde van het jaar staat onze landingspagina live. Met de mogelijkheid kaarten te kunnen kopen. Dat vind ik ook weer doodeng. Stel dat er niemand…? Nee, nu nog niet over nadenken. Gestaag doorwerken maar. 

 

Anneke Kleine Staarman komt uit Haarlem en is schrijfster van de roman De herkansing, die ze in eigen beheer heeft uitgegeven. Ze is momenteel bezig met haar tweede roman.

Heleen Engwerda komt uit Leeuwarden en heeft een eigen bedrijf, Hé Communicatie. Haar passie voor boeken uit zich niet alleen in haar werk, maar ook op haar boekenblog Boekenrupsjenooitgenoeg.

Samen starten ze nu met Get inspired by books. Elke week doen ze een boekje open over hun ervaringen als start-up. Waar lopen ze tegenaan, welke fouten maken ze en wat moet er allemaal geregeld worden?