Hersenspinsels van een start-up #2


De naam Get inspired was dus snel bedacht. Dat het een boekevent wordt waarbij inspiratie en netwerken centraal staat, wisten we ook. Maar toen werd het ingewikkelder. Waar en wanneer moet dit evenement plaatsvinden?

Klein marktonderzoek onder onze doelgroep
‘Wij kunnen wel een datum prikken die voor ons het beste uitkomt, maar misschien moeten we eerst eens even bij onze doelgroep peilen op welke dag zij het liefst naar zo’n event gaan.’ Zo gezegd, zo gedaan: we plaatsten een poll in een aantal lezersgroepen op Facebook en al snel stroomden de reacties binnen. Vrijwel iedereen wilde op een zaterdag (sommigen ook op zondag) naar een boekevent. 

Maar dan heb je de datum nog niet
Je kunt moeilijk al je potentiële bezoekers een verzoek via Datumprikker sturen, dus legden Anneke en ik de agenda’s naast elkaar. Februari was al snel bepaald, want ‘dat is echt zo’n maand dat alle feesten geweest zijn, iedereen weer bijgekomen is en het nog niet mooi weer genoeg is om erop uit te gaan.’ Maar dan loop je tegen het volgende probleem: voorjaarsvakanties die in alle regio’s weer anders zijn, dus vallen er al twee zaterdagen af. Dan heb je ook nog carnaval, dat op 10 februari valt. Tja, dan blijft er nog maar één optie over: zaterdag 3 februari 2018. 

Gedoseerd informatie geven
Heel enthousiast deelden we deze datum vervolgens, zodat mensen deze datum al vrij kunnen houden. Ze kunnen zich zelfs al opgeven als ze nu al weten dat ze erbij willen zijn. Maar de volgende vraag kwam ook meteen: ‘Waar is het?’ Wij dachten mensen nieuwsgierig te maken en geboeid te houden door gedoseerd informatie te geven, de spanning op te bouwen zeg maar. Maar ons publiek blijkt ongeduldig. 

Ergens in het midden van het land
Natuurlijk hadden we al nagedacht over waar we het boekevent willen houden: op een centrale plek, dus ergens in het midden van het land. Dat is voor iedereen goed bereikbaar. Maar dat is nog best breed: Utrecht, Almere en Amersfoort zijn de revue gepasseerd. We hebben een locatie op internet gezocht en deze gevraagd naar de mogelijkheden. Omdat we nog geen definitief antwoord hebben van de betreffende locatie, vertellen we daar een volgende keer meer over. (Sorry, ik besef dat we jullie nog even in spanning moeten houden.)

We benaderen inspirerende sprekers
Intussen benaderen we verschillende potentiële sprekers. Ze blijken allemaal zeer enthousiast te zijn en willen graag wat over hun vak vertellen! Wat een meevaller. En als we Olga Hoekstra vragen of zij als uitgeefster en schrijfster wil komen vertellen, vallen puzzelstukjes in elkaar. Zij had het idee zelf ook opgevat om een soortgelijk event te organiseren, maar dan alleen voor selfpubbers, en wel in januari. Maar daar was nog niets over gecommuniceerd, dus vroeg ze of ze bij ons mocht aanhaken, want samen staan we sterker natuurlijk. Na ons eerste video-overleg (want Haarlem, Leeuwarden en Enschede liggen nu niet echt bij elkaar in de buurt) borrelden de ideeën en plannen nog meer dan daarvoor en zijn we blij dat we elkaar gevonden hebben. Volgende week vertellen we meer over deze ideeën. 

 

Anneke Kleine Staarman komt uit Haarlem en is schrijfster van de roman De herkansing, die ze in eigen beheer heeft uitgegeven. Ze is momenteel bezig met haar tweede roman. 

Heleen Engwerda komt uit Leeuwarden en heeft een eigen bedrijf, Hé Communicatie. Haar passie voor boeken uit zich niet alleen in haar werk, maar ook op haar boekenblog Boekenrupsjenooitgenoeg. 

Samen starten ze nu met Get inspired by books. Elke week doen ze een boekje open over hun ervaringen als start-up. Waar lopen ze tegenaan, welke fouten maken ze en wat moet er allemaal geregeld worden?