Ben je een ondernemer of kun je dat worden ?


Ben je een ondernemer of kun je dat worden?

Dat is een vraag die me bezighoudt. Steeds meer ondernemers zijn ondernemer geworden omdat ze in loondienst niet (meer) terecht konden. Er zijn ook meer ondernemers bijgekomen doordat de wereld veranderd is. Flexibiliteit en vrijheid voeren de boventoon. Niet alleen voor de ondernemer is flexibiliteit belangrijk maar ook voor de opdrachtgever is dat een heet hangijzer.

Geen verplichtingen
Het hebben van verplichtingen lijkt tegenwoordig wel een scheldwoord. Als moeder van twee zonen van 22 en 18 zie ik het onder mijn neus gebeuren. Zij vinden dat ze het recht hebben om hun leven in te richten zoals zij dat willen. En daar hebben ze volkomen gelijk in. Maar het hebben van verplichtingen past daar klaarblijkelijk niet in. Kan dat?

Vrijheid
Vrijheid is in ieder geval ook mijn drijfveer om te ondernemen. Maar dat houdt in mijn ogen ook in dat je verplichtingen hebt. Betalingsverplichtingen maar ook leveringsverplichtingen naar je klant. Je komt op tijd voor je afspraak en je levert voor de deadline. Waar zit dan die vrijheid? En hoeveel moet ik ‘aan’ mijn bedrijf werken en hoeveel ‘in’ mijn bedrijf? Volgens cijfers vallen veel beginnende ondernemingen om binnen de eerste 5 jaar. Ben ik als eenmansbedrijf een verkapte werknemer, zzp’er of ondernemer?

En dan vraag ik me weer af, bén je een ondernemer of kun je dat worden?

Wat is ondernemen?
Ik ben goed in mijn vak. Daar ben ik van overtuigd. Ik kan de kern van de boodschap van een onderneming vertalen naar effectieve webteksten en ik help ondernemers aan online zichtbaarheid. Maar dat maakt me nog geen ondernemer. Ondernemen is risico’s nemen, kansen zien én benutten ook al ziet niemand daar brood in. Zo voelt dat voor mij. Hoe is dat voor jou?

Zzp’er
In de communicatie wordt er onderscheid gemaakt tussen ondernemers en zzp’ers. Maar zit daar dan echt zoveel verschil in? Beide zijn boekhouder, marketeer, manager, innovator, secretaresse en uitvoerder.

Hoe dan?
Hoe kun je al die rollen goed vervullen? NIET! Dat is mijn antwoord. In mijn ogen is het onmogelijk om al die rollen goed zelf te doen.

Maar wat dan? De juiste mensen om je heen verzamelen is dan het voor de hand liggende antwoord. Maar waar vind je die? En waar haal je het budget vandaan? Natuurlijk verdient expertise zich uiteindelijk terug. Maar je moet wel de centjes hebben om te kunnen investeren. En dan moet je ook nog de juiste professional vinden, zodat je investering goed wordt besteed.

Klanten vinden?
Als je je bedrijf goed hebt ingericht, dan moet je ook nog klanten vinden. Want jij weet wel dat je goed bent in wat je doet, maar hoe ga je de ander daarvan overtuigen? Je moet jezelf online en offline laten zien. Maar waar haal je de tijd vandaan? En de energie?

Ben je een vrouw?
Als vrouwelijke ondernemer heb je voor mijn gevoel nog een extra handicap. Je hebt namelijk gemiddeld veel meer ballen in de lucht te houden dan mannelijke ondernemers. Ja, zelfs nog anno 2017! Je bent ondernemer, dochter, zus, moeder, buurvrouw, homemanager, huisvrouw en wellicht nog een paar rollen of andere rollen. Veel vrouwen voelen zich verantwoordelijk om alle rollen goed te vervullen. Hoe zorg jij goed voor jezelf? Hoe maak jij keuzes?

Hoe doe jij dat?
Ik vraag me oprecht af hoe andere ondernemers dat doen?

Ik ben gevraagd om komende tijd mijn kennis te delen over mijn inzicht over een Expertstatus. Ik ben gevraagd om mijn belevingen met je te delen. Ik vraag me nu vooral af hoe jij dat doet en waar jij tegenaan loopt. 

Ik hoor het graag van je!

Auteur: Jolanda Damsma | eigenaar LandJeTekst
Website: www.landjetekst.nl
Mailadres: Jolanda@landjetekst.nl