Moeite met presenteren ?


Vast wel eens gehoord van vechten, vluchten of bevriezen. 
Daar kun je zelfs aan toevoegen verzorgen en veiligheid zoeken. Dit zijn zogenaamde oerinstincten. 
Die zinvol zijn als je in een gevaarlijke situatie komt. Als jij iets doet wat veel energie kost bijvoorbeeld sporten dan hoor jij klotsende oksels te hebben. Als jij een situatie als gevaarlijk ervaart, gaat jouw lichaam ook transpireren en dan is het niet wat jij wilt. Je lichaam stelt zich dan op scherp om te overleven. Naast de klotsende oksels bij dreigend gevaar heb je ook dat je bloeddruk stijgt, je neusvleugels trillen voor meer zuurstof, je gaat sneller ademen, je spijsvertering stopt en je spieren spannen zich aan. Allemaal nuttige zaken bij gevaar. Niet als jij een presentatie moet houden. 

Waarom ben je zo aan het zweten?
In jou is een stemmetje actief die zegt wegwezen, je lichaam wordt in een modus gezet van bijvoorbeeld dat vechten of vluchten. De reden dat dit gebeurd kan heel divers zijn. Omdat je in een eerdere ervaring een slechte presentatie had. Of je kijkt naar iemand die zit te gapen en jij denkt dan gelijk het is niet interessant wat ik vertel. Of je vind je publiek spannend omdat je leidinggevende er ook bij zit of een belangrijke klant. Het liefste wat je wilt is weg, dat is het sterkst omdat je het te spannend vind. En daardoor komt het zweet naar buiten, naast de trillende stem en knikkende knieën. Voortaan is presenteren automatisch zweten.

Hoe kom je hier zo simpel en snel mogelijk van.
Op het moment dat je in deze modus zit maakt je lichaam onder andere cortisol aan. Een effectieve manier om dit direct te stoppen is de volgende techniek:

Hartfocus Je legt je hand op je hart. Je hart zit iets meer naar rechts dan de meesten denken. Als je het moeilijk vindt je aandacht te richten op je hart, beweeg dan eerst je rechterteen, dan je elleboog en richt je aandacht vervolgens op je hart.

Hartademhaling 
Je haalt rustig adem door je hart, ademt vooral goed uit, alsof de zwaartekracht je adem naar de grond trekt. Over iedere ademhaling doe je zo’n 10  tellen, 5 in en 5 uit. Doe dit tot je ademhaling rustig wordt, als vanzelf gaat. Hou dit ongeveer drie minuten vast.

Je kunt dit 5 minuten voordat je je presentatie houdt doen. Maar ook tijdens je presentatie. Je gaat iets rustiger praten en focust je op je ademhaling. Dit werkt echt. En direct.

Resultaat
Je lichaam heeft de cirkel doorbroken, het is gestopt met het aanmaken van het energieverslindende hormoon adrenaline en cortisol. Door het drie minuten te doen weet je lichaam deze nieuwe modus vast te houden. Als je dit gedurende twee á drie weken oefent dan ben je in staat dit op elk gewenst moment toe te passen. Hierdoor heb je gedurende en aan het eind van de dag meer energie over. Dat ga je echt merken. Je komt fit je bed uit. 
En leef je niet meer van weekend naar weekend. En presenteren is dan leuk.

 Jeroen Stoffels
Auteur, stressdokter en (internationaal) spreker

www.harttrainen.nl