10 Tips om succesvol te Netwerken


Netwerken gaat over het bouwen van relaties die duurzaam zijn en wederzijds voordeel opleveren.

De voordelen van zakelijk netwerken zijn:

·         Het zorgt ervoor dat je de juiste mensen ontmoet voor jouw netwerk zodat je je invloed vergroot.

·         Je kunt je producten en diensten op een heel persoonlijk niveau onder de aandacht brengen. Dergelijke relaties maken dat je opvalt en boven het lawaai uitkomt van advertenties, emails en willekeurige verkooppraatjes. Het wekt vertrouwen en maakt wat je te bieden hebt geloofwaardiger.

·         Nog belangrijker, het helpt je om contact te maken met een bredere groep mensen met wie je je ideeën en mogelijkheden kunt delen. Wie weet ontmoet je nieuwe prospects, klanten, efficiënte werknemers of zelfs een mentor of zakenpartner. 

1.    Een netwerkevenement is een zakelijke ontmoeting dus behandel het ook zo. Wees voorbereid en kom ruim op tijd.

2.    Vroeg aanwezig zijn heeft ook als voordeel dat je de gastheer kunt spreken. Als je dan ook nog de kans hebt gehad de deelnemerslijst in te zien, kun je de gastheer vragen je aan iemand voor te stellen die je de moeite waard lijkt te leren kennen.

3.    Als je het lastig vindt om anderen te benaderen, zoek dan iemand op die eruit ziet zoals jij je voelt. De ander zal blij zijn dat je hem op zijn gemak stelt en zo zal de bijeenkomst voor jullie beiden fijner zijn.

4.    Voorkom dat je met borden en glazen moet jongleren en houd je rechterhand vrij voor het schudden van handen.

5.    Een rechte houding getuigt van succes. Neem zo min mogelijk mee dat ervoor kan zorgen dat je gebogen staat en je in je beweging wordt belemmerd.

6.    Neem het initiatief om mensen aan elkaar te introduceren. Mensen die niet goed zijn in zichzelf voorstellen zullen je hier dankbaar voor zijn en ook zal het je reputatie als goede netwerker ten goede komen.

7.    Vraag mensen niet gewoon naar wat ze doen. Dat moedigt hen alleen maar aan te zeggen: “Ik ben een accountant (bijvoorbeeld)”. Probeer: “Wat heeft je deze week bezig gehouden?”, dit geeft ze een kans om over iets interessanters te praten en geeft jou de kans om te zien of er problemen zijn waar je hen mee kan helpen.

8.    Richt je op het helpen van anderen. Welke problemen los je voor je klanten op, of welke dromen vervul je?

9.    Vraag toestemming voor een vervolggesprek en stuur verdere informatie, zo verwachten ze het als je dat doet. 

10. Vervolgcontact is de volgende stap in het opbouwen van een relatie. Eén telefoontje is niet genoeg. Wees pro-actief in het onderhouden van contact.